درباره هرم غذایی و تغذیه سالم
0 نظر
۸ تير ۱۳۹۵

درباره هرم غذایی و تغذیه سالم

شاید عجیب به نظر برسد ولی بر اساس دست آورد های دهه 1960، پزشکان به بیماران خود می گفتند که تغذیه آنها هیچ ارتباطی با سلامتی شان ندارد. امروزه باورما بر این است که آنچه که می خوریم، وجود ما را تشکیل میدهد...

 آشنایی با هرم غذایی

شاید عجیب به نظر برسد ولی بر اساس دست آوردهای دهه 1960، پزشکان به بیماران خود می‌گفتند که تغذیه آنها هیچ ارتباطی با سلامتی شان ندارد. امروزه باورما بر این است که آنچه که می‌خوریم، وجود ما را تشکیل می‌دهد. این مسئله برایمان کاملا آشکار است که غذایی که می‌خوریم، سبب رشد اندام­های ما شده (البته در سنین رشد) و همچنین قادر است که بافت­های آسیب دیده و فرسوده (معمولا در سنین کهنسالی) را ترمیم نماید. البته همه غذایی که می‌خوریم مورد استفاده بدن قرار نمی‌گیرد. و مواد زائد آن دفع می‌شود.

 

تغذیه سالم، رمز سلامتی

آیا می­دانید اهمیت تغذیه مناسب در سلامت جسمی و روانی شما تا چه اندازه است؟

آیا هر فردی شرایط فیزیولوژیکی خاصی دارد؟ بله همه انسان ها شرایط فیزیولوژیکی خاص و استرس­های مخصوص به خود را دارند. در هر مرحله از زندگی؛ نوزادی، کودکی، نوجوانی و پیری نیازهای تغذیه ­ای بدن ما متفاوت است.

بارداری، زایمان، شیردهی، فشارهای روحی و غیره تغییراتی بر بدن ما تحمیل می‌کند. که نیارهای ما را تغییر می‌دهد. بدن ما در مرحله­ ای از زندگی نیاز بیشتری به یک ویتامین خاص دارد و در مرحله­ ای دیگر به یک عنصر معدنی خاص، بیشتر نیاز پیدا می‌کند.

از کجا بدانیم نیاز ما چیست و با چه ماده غذایی تامین می شود؟

علم تغذیه و تحقیقات بسیاری که در این زمینه صورت گرفته می‌تواند به ما کمک کند تا به نیازهای بدنمان واقف شویم و با رعایت یک رژیم غذایی مناسب در بهترین وضعیت سلامت قرار بگیریم. مبحث تغذیه شامل بحث­های گسترده ایست که هر روزه با آن در تماس هستیم، سلامت غذا و مواد غذایی، رژیم­ های غذایی برای بیماری­های خاص خصوصا بیماری­ های قلب و عروق که مهمترین عامل مرگ و میر در کشورهای صنعتی به شمار می‌آیند؛ از منظر درمان و پیشگیری حائز اهمیت است.

شکل هرم غذایی

در هرم غذایی همانطور که مشاهده نموده‌اید، طبقه بندی گروه­های غذایی بر اساس اهمیت و میزان مصرف می‌باشد. گروه­های غذایی شامل گروه نان و غلات، گروه میوه، گروه سبزی، گروه گوشت، گروه شیر است.

در هرم غذایی، گروه نان و غلات که شامل؛ نان­ها، برنج، ماکارانی، بیسکویت، غلات صبحانه و دیگر مواد نشاسته­ای است، در طبقه اول قرار دارند که بزرگترین بخش هرم است. ار این گروه روزانه باید به میزان 6 تا 11 واحد (در مطالب بعدی میزان واحدها شرح داده خواهد شد) مصرف شود.

طبقه دوم گروه سبزی و گروه میوه است که در درجه دوم اهمیت قرار دارد. از گروه سبزی روزانه 3 تا 5 واحد و از گروه میوه روزانه 2 تا 4 واحد باید مصرف شود. در درجه سوم گروه گوشت و لبنیات واقع است که میزان مصرف از گروه گوشت روزانه 2 تا 3 واحد و از گروه شیر نیز 2 تا 3 واحد باید باشد.

در قسمت نوک هرم بخش چربی ها و شیرینی هاست که کمترین فضا را داراست و این بدان معنی است که باید آنها را به مقدار کم مصرف کرد. این نوع غذاها به عنوان یک گروه غذایی اصلی توصیه نشده اند. بنابراین مصرف آنها اختیاری است ولی باید محدود باشد چون دارای کالری بالا هستند. ادویه ها، قهوه، چای و نوشابه های گازدار در هرم جایی ندارند زیرا مواد مغذی را شامل نمی‌شوند. ولی باعث لذیذتر شدن غذا می‌گردند.

منابع:

کتاب تغذیه سالم برای خانواده سالم. خراسانی، صابری. انتشارات دیباج. 1389

کتاب رشد، نمو و تغذیه. پیش از تولد تا بلوغ. شیخ، اشتری. عباسی شهبا. انتشارات دانشگاه تهران.1394

https://www.healthpromotion.ie

 


مطالب مرتبط دیگر
کنجد ۹ آذر ۱۳۹۵ کنجد
فلفل سیاه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ فلفل سیاه
محصولات ارگانیک ۹ آبان ۱۳۹۵ محصولات ارگانیک
زنجبیل ۲۶ مهر ۱۳۹۵ زنجبیل
نظرات کاربران
نظر خودتان را ارسال کنید