ده نکته برای سلامتی چشم
0 نظر
۱۰ مرداد ۱۳۹۸

ده نکته برای سلامتی چشم

ضعیف شدن چشم‌ها و کاهش بینایی به تدریج اتفاق می‌افتد و ممکن است به علائم روشنی از بیماری و یا مشکل برخورد نکنید.

به همین خاطر باید به طور منظم برای انجام معاینات چشم پزشکی به یک اپتومتریست و یا متخصص چشم مراجعه کنید. بیشتر مشکلات بینایی قابل پیشگیری یا قابل درمان است. پس برای سلامتی چشمان خود دست به کار شوید.

در این مقاله به 10 نکته عملی که می‌توانید جهت حفظ سلامتی چشمان خود انجام دهید، اشاره می­کنیم:

  1. هنگامی که خارج از خانه هستید از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید. نور ماوراء بنفش می‌تواند باعث آسیب به چشم شما شده و در دراز مدت منجر به بیماری‌های چشم مانند آب مروارید گردد.
  2. در محل کار خود از محافظ چشم  استفاده کنید. 60% تمام آسیب‌های چشمی هنگام کار کردن رخ می‌دهد. مشاغلی که شامل دست زدن به مواد شیمیایی خطرناک یا استفاده از ماشین آلات برای برش کردن، مته کاری، خرد کردن، چکش کاری، سمباده کاری، اسپری کردن یا جوشکاری است، احتمال آسیب دیدگی چشم را افزایش می‌دهد.
  3. بطور مرتب به پزشک متخصص چشم خود مراجعه کنید. بررسی‌های منظم ممکن است به تشخیص مشکلات در مراحل اولیه کمک کند، به این معنی که شما می‌توانید قبل از هرگونه آسیب دائمی ، آنرا به طور بالقوه درمان کنید.
  4. هنگام ورزش کردن، از محافظ چشم استفاده کنید. آسیب دیدگی به چشم هنگام انجام ورزش‌هایی نظیر شمشیر بازی ، اسکواش یا ورزش‌های پر سرعت توپی به راحتی رخ می‌دهد. همچنین خوب است که هنگام دوچرخه سواری، با استفاده از عینک مخصوص دوچرخه سواری از چشمان خود در مقابل گرد و خاک و پرتاب اشیاء ریز و درشت جاده محافظت کنید.
  5. سیگار کشیدن به کل بدن شما، از جمله رگ‌های خونی که خون و مواد مغذی را برای چشمان شما تأمین می‌کند، آسیب می رساند. اگر سیگاری هستید، بدانید برای ترک سیگار به منظور بهبود سلامتی چشمان، هنوز دیر نیست.
  6. یک رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی منظم را رعایت کنید. مصرف مواد غذایی تازه و سالم و ورزش منظم به شما در حفظ وضعیت رگ‌های خونی، چشم‌ها و بدن کمک می‌کند.
  7. از آسیب دیدگی چشم در خانه جلوگیری کنید. هنگام استفاده از ابزارهای برقی یا مواد شیمیایی یا هنگام انجام تعمیرات در منزل، نوسازی یا کار در باغ، از عینکهای محافظ چشم استفاده کنید.
  8. قند، فشار و سطح کلسترول خون را کنترل کنید. پایین نگهداشتن قند، فشار و سطح کلسترول خون به سلامتی سایر بخشهای بدن هم کمک می‌کند.
  9. هنگام کار در مقابل رایانه (کامپیوتر)، استراحت منظم داشته باشید. خیره شدن به رایانه باعث ضعف دید و خستگی چشم شده و در طولانی مدت باعث وارد آمدن آسیب جدی به بینایی می گردد. بصورت منظم به چشمان خود استراحت دهید. همچنین جهت آرام کردن عضلات چشم چند ورزش چشم را امتحان کنید.
  10. از وجود نور کافی و مناسب در محیط اطمینان حاصل کنید. هنگام مطالعه یا کار با رایانه، محل قرار گرفتن چراغ‌های خود را به درستی تنظیم کنید. نور کم یا زیاد می‌تواند باعث ایجاد ضعف دید شود.

 


منابع
betterhealth
نظرات کاربران
نظر خودتان را ارسال کنید