مهمترین مزایای روانی ورزش
0 نظر
۴ شهريور ۱۳۹۸

مهمترین مزایای روانی ورزش

همانطور که می‌دانید ورزش برای سلامت جسمانی مفید است. اما خبرهای خوب دیگری نیز وجود دارد. در سالهای اخیر، تحقیقات نشان داده که ورزش کردن بر سلامت روانی نیز تأثیر مثبت می‌گذارد. در این متن به 7 مورد ازآثار مثبت ورزش بر روان انسان خواهیم پرداخت.

1. تقویت روحیه

آیا می‌خواهید همیشه شاد و آرام باشید؟ پس فعالیت فیزیکی داشته باشید. فارغ از اینکه چه نوع ورزشی انجام می‌دهید، فعالیت فیزیکی اصولا باعث ترشح مواد شیمیایی مفید در مغز می‌شود که باعث ایجاد احساس شادی و آرامش بیشتری در فرد می‌گردد. ورزش‌های تیمی بطور خاص فرصتی را برای رها شدن از جریان روزمره زندگی و درگیر شدن در یک چالش رضایت بخش فراهم می‌آورد که باعث بهبود تناسب اندام نیز می‌گردد. اینگونه ورزش‌ها همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا با هم تیمی‌ها و دوستان خود در یک مکان تفریحی ارتباط برقرار کنید.

2. افزایش تمرکز

فعالیت فیزیکی منظم به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های ذهنی کلیدی خود را با افزایش سن تقویت کنید. این مهارت‌ها شامل تفکر انتقادی، یادگیری و استفاده از قضاوت درست است. منابع مختلف علمی بر انجام ترکیبی از فعالیتهای هوازی و عضلانی تاکید می‌کنند. شرکت در این نوع فعالیتها سه تا پنج بار در هفته به مدت حداقل 30 دقیقه می‌تواند مزایای زیادی برای سلامت روان شما داشته باشد.

3. کاهش استرس و افسردگی

وقتی از نظر جسمی فعال هستید، ذهن شما از استرس‌ های روزمره منحرف می‌شود. این به شما کمک کند تا از افکار منفی رها شوید. ورزش باعث کاهش ترشح هورمونهای استرس زا در بدن می‌شود. در عین حال، تولید اِندروفین را تحریک می‌کند. اندروفین باعث از بین رفتن استرس و افسردگی می‌شود. حتی ممکن است بعد از یک تمرین سخت ترشح اندورفین احساس آرامش و خوش‌بینی بیشتری به شما دهد. البته دانشمندان و پزشکان معتقدند که برای اثبات رابطه میان ورزش و افسردگی، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

4- بهبود کیفیت خواب

ورزش و سایر اشکال فعالیت فیزیکی باعث بهبود کیفیت خواب می‌شود. ورزش کمک میکند تا سریعتر و عمیقتر  بخوابید. خواب بهتر می‌تواند نگرش ذهنی و همچنین روحیه فرد را بهبود بخشد. فقط مراقب باشید در ساعات پایانی روز ورزش نکنید. ورزش کردن هنگام عصر، شب و در طی چند ساعت فاصله تا خواب ممکن است باعث بی‌خوابی گردد.

5- کنترل وزن سالم

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها مشارکت ورزشی را به عنوان روشی سالم برای کنترل وزن توصیه می‌کنند. ورزش‌های انفرادی، مانند دو میدانی، دوچرخه سواری و وزنه برداری، همه روش های موثری برای سوزاندن کالری و یا پرورش عضلات هستند. کنترل محدوده وزنی توصیه شده احتمال ابتلا به دیابت، کلسترول بالا و فشار خون بالا را کاهش می دهد و همچنین باعث ایجاد احساس بهتر نسبت به خود در فرد می شود.

6. افزایش اعتماد به نفس

تمرینات جسمانی منظم که با ورزش همراه است می‌تواند اعتماد به نفس شما را تقویت کرده و عزت نفس را بهبود بخشد. با افزایش قدرت، مهارت و استقامت خود در طی ورزش کردن، تصویر ذهنی که از خود دارید نیز بهبود می‌یابد. با قدرت و انرژی تازه ای که از فعالیت فیزیکی حاصل می‌شود، احتمالاً در کارهای خارج از زمین ورزش نیز موفق خواهید شد.

7. تقویت ویژگی‌های رهبری

ورزشهای تیمی مانند فوتبال، بیسبال و بسکتبال زمینه‌های پرورش صفات و ویژگی‌های رهبری هستند. مطالعات علمی که در مدارس انجام شده نوعی ارتباط بین مشارکت ورزشی و شکل‌گیری ویژگی‌های رهبری را نشان می‌دهد. به‌دلیل فرصت‌های موجود برای تمرین‌کردن، تلاش، پیروزی یا شکست در کنار یکدیگر، افرادی که به‌نوعی با ورزش سر و کار دارند بطور طبیعی برای ایجاد یک نوع "طرز فکر تیمی" در محل کار و موقعیت‌های اجتماعی تمایل بیشتری دارند. این طرز فکر تیمی به مرور زمان منجر به شکل‌گیری ویژگیهای رهبری می‌شود.

مزایای ورزش برای کودکان

ورزش می‌تواند در بسیاری موارد به همان روشی که برای بزرگسالان سودمند است، برای کودکان نیز مفید باشد. بزرگترین تفاوت این است که وقتی کودکان در سنین پایین ورزش را شروع می‌کنند، به احتمال زیادتری در بزرگسالی فعال و اهل ورزش خواهند ماند. منابع مختلف علمی نشان می‌دهند که ورزش‌های گروهی و تیمی باعث بهبود عملکرد تحصیلی و در نتیجه مشارکت بیشتر در فعالیتهای فوق برنامه می‌شود.

یک نکته که باید به خاطر داشته باشید:

برخی از ورزشهای تیمی پرطرفدار از جمله فوتبال معمولاً منجر به مصدومیت می‌شوند. مصدومیت‌های پی در پی شامل شکستگی و ضرب دیدگی هستند. در صورت وجود مراقبت‌های پزشکی مناسب، بیشتر این آسیب‌ها به بهبودی کامل منجرخواهند شد. با این حال، برخی از مصدومیت‌ها مانند ضربه مغزی می‌توانند صدمات دائمی و مادام العمر به ورزشکار وارد کند.

ضربات مغزی در سالهای اخیر با توجه به افزایش وقوع آنها مورد توجه جامعه ورزش قرار گرفته است. منابع علمی دستورالعمل‌های خاصی در مورد چگونگی پیشگیری و بهبود ضربات مغزی مربوط به ورزش دارد. تکرار ضربه به صورت مکرر می تواند خواص مشارکت در ورزش را کاملاً معکوس کند و منجر به افسردگی، کاهش عملکرد شناختی و تمایل به خودکشی شود.

آسم ناشی از ورزش بیماری دیگری است که توسط بسیاری از ورزشکاران گزارش شده است. اگر هفته‌ای چندین بار ورزش می‌کنید و علائم تنگی نفس را مشاهده می‌کنید، باید آن را جدی بگیرید. در مورد تمرین‌های تنفسی از پزشک یا یک مربی ورزشی سؤال کنید و آنها را تمرین کنید. آنها ممکن است بتوانند در پیشگیری از ابتلا به آسم مزمن به شما کمک کنند. پزشک شما ممکن است داروهایی برای کاهش علائم آسم جهت مصرف پیش از شروع ورزش تجویز کند.

حرف آخر:

جوانب مثبت ورزش کردن بسیار زیاد است. از مزایایی که آنها برای کودکان خردسال ارائه می‌دهند، تا پیوند اثبات شده سلامت روان و خوشبختی و البته اندروفین هایی که آنها به وجود می‌آورند. در شرایط عادی هیچ دلیلی برای ورزش نکردن وجود ندارد. فقط یک نوع ورزش را انتخاب و شروع کنید.

قبل از شروع هرگونه فعالیت ورزشی با پزشک خود مشورت کنید. اطمینان حاصل کنید که قلب شما برای انجام ورزش‌های سنگین سالم است. ممکن است به سلامتی شما آسیب جدی ناشی از ورزش وارد شود. گرچه همواره مخاطراتی برای ورزش کردن وجود دارد، اما برخی از آنها ایمن‌تر هستند. اگر نگران آسیب دیدگی و مصدومیت ناشی از ورزش هستید، یک ورزش کم فشار مانند شنا را انتخاب کنید.

 


نظرات کاربران
نظر خودتان را ارسال کنید