خستگی مفرط و کار
0 نظر
۱۳ مهر ۱۳۹۸

خستگی مفرط و کار

بیدار ماندن به مدت 24 ساعت بی وقفه بر روی بدن انسان تقریبا اثری معادل % 0.1 الکل در خون را دارد.

آثار مخرب خستگی مفرط

آثار کاهشی

  • قدرت تصمیم گیری
  • توانایی در برنامه‌ریزی چند جزئی
  • مهارت‌های ارتباطی
  • عملکرد و بهره‌وری
  • هوشیاری و دقت
  • توانایی مدیریت استرس شغلی
  • زمان واکنش
  • حافظه و توانایی در بخاطر آوردن جزئیات

آثار افزایشی

  • تمایل به ریسک پذیری
  • فراموشی
  • اشتباه در قضاوت
  • غیبت در محل کار
  • هزینه‌های پزشکی
  • نرخ تصادفات

خستگی مفرط بر روی عملکرد کاری تاثیر می‌گذارد. بسیاری از تصادفات زمانی رخ می‌دهد که افراد نیاز به خواب دارند. بین ساعات نیمه شب و 6 صبح و بین 1 تا 3 بعد از ظهر

خستگی مفرط یک حالت خستگی و خواب آلودگی فراوان است که در نتیجه کمبود خواب، فعالیت ذهنی یا بدنی، شیفت کاری و استرس و دلهره طولانی مدت رخ می‌دهد.

کارهای یکنواخت و کسل کننده می‌تواند این حالت را تشدید کند.

از هر 5 نفر کارمند 1 نفر در شیفت شب همواره چرت می‌زند.

علائم: افزایش آسیب پذیری در برابر بیماری‌ها، بی‌اشتهایی، خواب آلودگی، افسردگی، بی‌حوصلگی، مشکلات گوارشی، بدخلقی

شیفت های شبانه، عصر، چرخشی و شیفت های نا منظم با افزایش خطر آسیب دیدگی در سر کار بر اثر خستگی، نظارت کم و کاهش حمایت همکاران در ارتباط است.

خستگی مفرط در اثر این عوامل افزایش می‌یابد:

  • نور کم
  • دید محدود
  • دمای بالای بدن
  • صدای زیاد و آزار دهنده
  • آرامش زیاد
  • کارهای یکنواخت طولانی و تکراری

نکاتی برای کارگرها:

همواره رژیم غذایی سالمی داشته باشید تا زمان طولانی تری انرژی داشته باشید. هیدراتهای کربن پیچیده (نشاسه) از انواع ساده آن (قند) بهتر هستند. از مصرف غذاهای چرب و فست فود پرهیز کنید.

بصورت منظم ورزشهای هوازی و ورزشهایی که باعث تقویت و انعطاف عضلات می‌شوند را انجام دهید.

حداقل بین 7.5 تا 8.5 ساعت خواب شبانه داشته باشید.

مثبت باشید. سعی کنید در شرایط منفی روحیه خود را از دست ندهید.

در حالت خستگی مفرط هرگز رانندگی نکنید. مخصوصا در شرایط آب و هوایی نا مطلوب که دید مختل می‌شود.

از سر و صدای زیاد دوری کنید.

توصیه هایی برای کارمندان:

اطمینان حاصل کنید که محیط کار باعث خستگی شما نمی‌شود. از نور کم، دمای بالا و سر و صدای زیاد بپرهیزید.

وظایف کاری را تنوع ببخشید تا از تکرار و زمانهای کسل کننده و یکنواخت دوری کنید.

در میان کار به خود استراحت دهید.

درباره اهمیت استراحت و نحوه حفظ تعادل میان کار و زندگی به دیگر کارمندها توضیح دهید.

شیفتهای کوتاهتری در کار تعریف کنید و در جهت حرکت آفتاب آن را تغییر دهید. (صبح، بعد از ظهر، شب)

 

 


نظرات کاربران
نظر خودتان را ارسال کنید