تغذیه سالم برای کلیه ها
0 نظر
۲۸ مهر ۱۳۹۸

تغذیه سالم برای کلیه ها

غذایی که می‌خورید و می‌آشامید می‌تواند به کند شدن پیشرفت بیماری مزمن کلیه (که به آن "CKD" نیز گفته می شود) و به جلوگیری از عوارض آن کمک کند.

برخی مواد غذایی برای کلیه‌ها از سایر مواد غذایی سالم‌ تر هستند. بطور کلی، پخت و پز و تهیه غذای گرم می‌تواند به داشتن تغذیه سالم ‌تر کمک کند.

نکات زیر به مدیریت صحیح بیماری مزمن کلیهCKD  کمک می‌کند.

غذای سالم مصرف کنید.

اولین قدم‌‌ها برای داشتن تغذیه سالم برای همه افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی مهم است. مرحله بعدی درست غذا خوردن است که در صورت عملکرد کند و ضعیف کلیه ها می تواند حائز اهمیت باشد.

جهت انتخاب مواد غذایی مناسب با پزشک یا یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

اولین اقدامات جهت داشتن تغذیه سالم:

مرحله اول: غذاهایی را که نمک و سدیم کمتری دارند، انتخاب و تهیه کنید.

چرا باید نمک کمتری بخوریم؟ برای کمک به کنترل فشار خون.

رژیم غذایی شما باید روزانه حاوی کمتر از 1500 میلی گرم سدیم باشد. در اینجا چند نکته را برای کاهش نمک یا سدیم در رژیم غذایی آورده‌ایم:

  • در صورت امکان غذای تازه بخرید. سدیم (بخشی از نمک) به بسیاری از غذاهای بسته بندی شده اضافه می شود.
  • به جای نمک از ادویه جات و سبزیجات بدون سدیم استفاده کنید.
  •  برچسب ارزش غذایی روی بسته بندی مواد غذایی را برای کنترل میزان سدیم بررسی کنید. ارزش روزانه 20٪ یا بیشتر به این معنی است که آن ماده غذایی بیش از حد سدیم دارد.
  •  غذاهای منجمد و سایر غذاهای آماده که سدیم کمتری دارند را استفاده کنید.
  • سبزیجات، لوبیا، گوشت و ماهی کنسرو شده را قبل از مصرف با آب بشویید.

بر روی برچسب های ارزش غذایی بدنبال کلمات و عبارات زیر باشید:

  • فاقد سدیم
  • فاقد نمک
  •  بسیار کم سدیم
  • کم سدیم
  • سدیم تقلیل یافته
  • فاقد نمک افزوده شده
  • بی نمک
  • کم نمک

مرحله 2: انواع پروتئین مناسب را در مقدار مناسب بخورید.

چرا باید به مقدار پروتئین مصرفی اهمیت دهم؟ برای کمک به محافظت از کلیه ها و سالم نگه داشتن آنها.

پروتئین بیش از حد مجاز می‌تواند برای عملکرد کلیه‌ها مضر باشد، اما پروتئین بسیار کم نیز ممکن است به سلامت و تغذیه کلی شما آسیب برساند.

  • حجم کوچکتری از غذاهای سرشار از پروتئین را بخورید.
  • پروتئین در غذاهای گیاهی و گوشتی یافت می شود. با پزشک یا متخصص تغذیه خود در مورد میزان پروتئینی که باید بخورید مشورت کنید و از آنها بخواهید تا در انتخاب ترکیب مناسب غذاهای پروتئینی به شما کمک کنند.

غذاهای پروتئینی حیوانی:

  • جوجه
  • ماهی
  • گوشت
  • تخم مرغ
  • لبنیات

غذاهای پروتئینی گیاهی:

  • انواع لوبیا
  • آجیل
  • دانه‌ها

مرحله سوم: غذاهایی را انتخاب کنید که برای قلب مفید باشند.

چرا باید نگران رژیم غذایی سالم برای قلب باشیم؟ برای جلوگیری از ایجاد چربی در رگ های خونی و کاهش احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی.

بیماران مبتلا به CKD در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز هستند. یک رژیم غذایی و شیوه زندگی سالم می تواند به کاهش این خطر کمک کند.

  • به جای سرخ کردن غذا، آن را گریل، فرپز یا کباب کنید.
  • به جای استفاده از کره، از روغن آشپزی پخت و پز نچسب یا مقدار کمی روغن زیتون استفاده کنید.
  • چربی گوشت را از آن جدا کرده و قبل از مصرف مرغ و انواع طیور پوست آنها را جدا کنید.

غذاهای سالم برای قلب:

  • برش های بدون چربی گوشت
  • مرغ بدون پوست
  • ماهی
  • لوبیا
  • سبزیجات
  • میوه ها
  • شیر، ماست و پنیر کم چرب

قدمهای بعدی برای درست غذا خوردن

با کند شدن عملکرد کلیه‌ها، باید غذاهایی بخورید که حاوی فسفر و پتاسیم کمتری هستند.

مرحله چهارم: غذاهایی را که فسفر کمتری دارند انتخاب کنید.

چرا باید در رژیم غذایی خود به فسفر توجه کنیم؟ برای کمک به محافظت از استخوان ها و رگ های خونی.

  • بسیاری از غذاهای بسته بندی شده، فسفر افزوده دارند. بر روی برچسبهای غذایی به دنبال کلمه فسفر یا عبارتی نظیر "PHOS" باشید.
  • کالباس وسوسیس و گوشت تازه و مرغ می‌توانند فسفر افزوده داشته باشند. از فروشنده‌ی گوشت بخواهید که در انتخاب گوشت تازه بدون فسفر افزوده به شما کمک کند.

غذاهای کم فسفر:

  • میوه و سبزیجات تازه
  • نان ، ماکارونی ، برنج
  • شیر برنج (غنی نشده)
  • غلات ذرت و برنج
  • نوشابه های غیر رنگی

غذاهای سرشار از فسفر:

  • گوشت، مرغ، ماهی
  • غلات سبوس دار و جو دوسر
  • لبنیات
  • لوبیا ، عدس ، آجیل
  • نوشابه های تیره رنگ

مرحله 5: غذاهایی را انتخاب کنید که به مقدار مناسب پتاسیم داشته باشند.

چرا به پتاسیم اهمیت می‌دهیم؟ تا اعصاب و ماهیچه‌ها به درستی کار کنند.

  • جایگزین های نمک می توانند از نظر پتاسیم بسیار غنی باشند. برچسب مواد را بخوانید و به طور خاص به دنبال پتاسیم موجود در این لیست باشید.
  • آبِ میوه و سبزیجات کنسرو شده را قبل از مصرف تخلیه کنید.

غذاهای کم پتاسیم:

  • سیب، هلو
  • هویج، لوبیا سبز
  • نان سفید و ماکارونی
  • برنج سفید
  • شیر برنج (غنی نشده)
  • برنج و غلات گندم پخته شده

غذاهای سرشار از پتاسیم:

  • پرتقال ، موز
  • سیب زمینی، گوجه فرنگی
  • برنج قهوه ای
  • غلات سبوس دار
  • لبنیات
  • نان گندم و  ماکارونی کامل
  • لوبیا و آجیل

 


نظرات کاربران
نظر خودتان را ارسال کنید